به تارنمای پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی خوش آمدید
منو اصلی

سایت های مرتبط
اخبار برگزیده
  • همکاری مشترک پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی با عتبه حضرت امیرالمومنین عراق
    در نشست مشترک نمایندگان عتبه حضرت امیرالمومنین عراق با پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی، موضوعاتی که می تواند زمینه همکاری مشترک بین دو طرف را فراهم سازد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

  • دیدار و گفتگوی ریئس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی، با مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، برای ارتقاء سطح همکاری های فی مابین
    جناب حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی، رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی، با حجت الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی دیدار و گفتگو کردند.

  • دیدار سرپرست دانشنامه ها و اعضای شورای علمی، با مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، با سرپرست دانشنامه ها حضرت آیت الله رشاد و اعضای شورای علمی دیدار و گفتگو کردند.

  • بررسی و تصویب 10 مقاله در شورای علمی دانشنامه
    مقالات «احسان به والدین»، «غیبت»، «وفاداری»، «سازشکاری»، «مدارا»، «حرص»، «حنین»، «مجازات»، «اهل‌الذکر» و «قضا و قدر» در شورای علمی دانشنامه در مشهد مقدس بررسی و به تصویب رسید.

  • بازدید مدیر عامل و جمعی از پژوهشگران بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
    مدیر عامل و جمعی از پژوهشگران و اعضای هیئت علمی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، طی بازدیدی از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی جهت آشنایی و بررسی زمینه های همکاری با یکدیگر بحث و گفتگو کردند.

گزارش های تصویری
قرآن‌شناسى
قرآن‌شناسى تاریخ ثبت : 1391/07/12
طبقه بندي : جلد اول - حکمت و معرفت ,
عنوان مدخل : قرآن‌شناسى
نویسنده مدخل : علی نقى خدايارى
چکیده مقاله :

على(ع)قرآن را كلام خداوند، عرصه تجلى او، سند نبوت و معجزه جاويد پيامبر، كتاب هدايت و معرفت، و حكمتى جاودانه - وراى انديشه ها و دانش هاى بشرى - مى داند. آموزه هاى قرآن، گاه ارشادى است و حكم عقل را تأييد مى كند، گاه تذكرى است و غفلت آدمى را مى زدايد و درك فطرى او را برمى انگيزد، و گاه تعليمى و تعبدى است و در عين حال با فهم عقلانى نمى ستيزد. معارف قرآن نيز مراتب گوناگون دارد و نظرگاه اعتدالى در اين حوزه، توجه به دو سويه خطاب هاى عام و خاص قرآن، يعنى استمداد از دانش «راسخان در علم» و نيز بهره گيرى از تلاش عقلانى در فهم و تفسير آن است. على(ع)قرآن را در تمام ابعادِ هدايت گرى به سوى كمال، جامع و كامل مى داند و آن را ملاك داورى و معيار تشخيص حق و باطل مى شمارد.

 قرآن در منظر امام، هماهنگ است و انسجامى درونى و ارتباطپ ذير دارد. قرآن و عترت نيز دو مفهوم جداناشدنى اند. اين هر دو، حجت خداوند، يادگار پيامبر و مايه كمال دين به شمار مى آيند و بر وجود و ضرورت يكديگر دلالت دو سويه دارند. اهل بيت(ع)آموزگاران آسمانى قرآن شمرده مى شوند و ژرفناى آن را تفسير و تبيين مى كنند.

 پاره اى از علوم قرآنى نيز در سخنان على(ع)بسط و جلوه يافته است. در ديدگاه امام، نسخ - يعنى رفع و نسخ حكم شرعى به دليل شرعى - در قرآن راه دارد. قرآن با سنت نيز نسخ مى پذيرد و شناخت ناسخ و منسوخ از لوازم احاطه علمى به قرآن است. تفسير به رأى نيز امرى مردود است و انديشه ها و اهداف شخصى، به تفسير قرآن راه نمى برد. محكم، آيه اى است كه مدلول ظاهرى آن منظور است و فهم معناى آن نيازمند تأويل نيست. اما متشابه، آيه اى است برگشته از مدلول ظاهرى، و داراى معانى گوناگون. تفسير آيات متشابه، در قلمرو دانش راسخان در علم جاى مى گيرد. تأويل نيز باز گرداندن آيات به مدلول ها و مصاديق روا (حقيقى) و ناروا (شخصى) است. حقيقت تأويل و صلاحيت آن نزد راسخان در علم، يعنى پيامبر و اهل بيت(ع)، است. امام در بخش بندى قرآن، ساحت هاى گوناگونى فراروى پژوهندگان نهاده است. از منظر امام، وظيفه امت اسلامى در برابرِ قرآن، فراگيرى (قرائت با رعايت آداب ظاهرى و باطنى آن)، حفظ، استماع و عمل به آن است.

تعداد نمایش : 522 <<بازگشت
دانشنامه علوم قرآن

فهرست و چکیده مقالات

دانشنامه امام علی ع

 


 

اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 82037
 بازدید امروز : 802
 کل بازدید : 726461
 بازدیدکنندگان آنلاين : 7
 زمان بازدید : 0/3125