به تارنمای پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی خوش آمدید
منو اصلی

سایت های مرتبط
اخبار برگزیده
  • همکاری مشترک پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی با عتبه حضرت امیرالمومنین عراق
    در نشست مشترک نمایندگان عتبه حضرت امیرالمومنین عراق با پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی، موضوعاتی که می تواند زمینه همکاری مشترک بین دو طرف را فراهم سازد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

  • دیدار و گفتگوی ریئس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی، با مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، برای ارتقاء سطح همکاری های فی مابین
    جناب حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی، رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی، با حجت الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی دیدار و گفتگو کردند.

  • دیدار سرپرست دانشنامه ها و اعضای شورای علمی، با مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، با سرپرست دانشنامه ها حضرت آیت الله رشاد و اعضای شورای علمی دیدار و گفتگو کردند.

  • بررسی و تصویب 10 مقاله در شورای علمی دانشنامه
    مقالات «احسان به والدین»، «غیبت»، «وفاداری»، «سازشکاری»، «مدارا»، «حرص»، «حنین»، «مجازات»، «اهل‌الذکر» و «قضا و قدر» در شورای علمی دانشنامه در مشهد مقدس بررسی و به تصویب رسید.

  • بازدید مدیر عامل و جمعی از پژوهشگران بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
    مدیر عامل و جمعی از پژوهشگران و اعضای هیئت علمی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، طی بازدیدی از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی جهت آشنایی و بررسی زمینه های همکاری با یکدیگر بحث و گفتگو کردند.

گزارش های تصویری
فطرت و معرفت فطرى
فطرت و معرفت فطرى تاریخ ثبت : 1391/07/12
طبقه بندي : جلد اول - حکمت و معرفت ,
عنوان مدخل : فطرت و معرفت فطرى
نویسنده مدخل : سيد محسن ميرباقرى
چکیده مقاله :

 فطرت، شاكله ثابت انسانى، و روح پرستش و گرايش توحيدى او است كه با گذر زمان تحول نمى يابد. واژه فطرت به معناى شكافتن و آفريدن، آن هم از سر ابداع و بى پيشينه است؛ اما در كتاب و سنت، آفرينش ويژه در پديدآورى خلايق و موجودات و ابداع آفرينش معنا مى دهد. واژه فطرت، در قرآن كريم در باب آسمان ها و زمين و نيز انسان به كار رفته است، ولى هر گاه اين واژه درباره آدميان گفته مى آيد، خداوند گذشته از توجه دادن به اصل آفرينش، ويژگى هاى خلقتىِ آنان را نيز تذكار مى دهد.

 فطرى بودن دين الهى نيز در متون دينى آمده است. بر پايه آموزه هاى قرآنى، دين با ساختار وجودى انسان هماهنگ است؛ زيرا برنامه ريزى سعادت او به دست آفريننده اش سامان پذيرفته است. در آيه فطرت، مفاهيمى چون تغييرناپذيرى و پايدارى فطرت، تداوم در ساختار آفرينش الهى، اصالت و ثبات خواست هاى آدميان، و هماهنگى دين با فطرت تبيين شده است.

 دين الهى، توحيدى است و فطرت آدمى نيز فطرتى است توحيدى. بر اساس متون دينى، توحيد چونان ريشه، و ديگر ابعاد دين، ميوه هاى اين درخت مباركند. پس، سه ركن عقايد، احكام و اخلاق در دين، همساز با روح فطرت آدميان است. خداآشنايى، خداجويى و خداپرستى، سه عنصر برآمده از تعريف توحيدى فطرت است. اين سه، از ذات پرستنده و زيبايى طلب آدمى برمى آيد. خداوند خود را به آدميان شناسانده و بر اين آشنايى خجسته از ايشان پيمان گرفته است. همين مفهوم ناظر به «عالم ذر» در متون دينى است.

 طبق برخى روايات، «عالم ذر» جهانِ بدن هاى ذر گونِ برگرفته از خاك يا آفريده شده از خاك يا گل است. قرآن نيز تأكيد مى كند كه انسان از گل چسبنده و خشكيده آفريده شده است؛ اما در باب «تكوين نطفه» هم سخن مى گويد. برآيند آيات و روايات نشان مى دهد كه انسان در قالب بدنى ذرى آفريده شده است و به تدريج و از طريق اسباب ظاهرى (والدين) به جهان طبيعت مى رسد. «امشاج» بودن نطفه نيز مى تواند به آميختگى دو كشش و گرايش مثبت و منفى در آدميان تفسير شود.

تعداد نمایش : 533 <<بازگشت
دانشنامه علوم قرآن

فهرست و چکیده مقالات

دانشنامه امام علی ع

 


 

اوقات شرعی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 82038
 بازدید امروز : 805
 کل بازدید : 726464
 بازدیدکنندگان آنلاين : 7
 زمان بازدید : 0/2656