مصاحبه حجت الاسلام و المسلیمن حاج آقای مقیمی با رادیو اینترنتی ایران صدا

حجت الاسلاو والمسلمین حاج آقای مقیمی:

دانشنامه فاطمی ماخذی است برای همه کاربرانی که می‌خواهند در باره زندگی پربرکت و مشقات حضرت فاطمه زهرا (س) نکات کاملی بداتتد. در تألیف این دانشنامه، هدف‌های ذیل در نظر بوده است:
تبیین جامع و علمی تاریخ زندگانی و جایگاه الهی حضرت فاطمه(س)، به منظور رفع ابهامات و پاسخ‌گویی به شبهات کلامی و تاریخی و نیز روشنگری و تحلیل تحریفات و انحرافات.
توصیف و تحلیل بینش، شخصیت و کنش (تعالیم، اخلاق و سیره) آن بزرگوار، به‌مثابه نمونه انسان کامل، به‌منظور ارائه الگوی عینی زن مسلمان.
تبیین ماهیت، مرتبت و حرمت حقوق زن، مبانی و منزلت نهاد خانواده و حقوق و تکالیف زنان از منظر اسلام، به‌منظور روشنگری، رفع شبهات، و تحریف‌زدایی از این موضوعات.
گزارش نظریه‌های معارض با اندیشه دینی و نگرش‌های متحجرانه و متجددانه درباره زن و نهاد خانواده و نقد آن‌ها.

مباحث این دانشنامه در ساختار علمی موضوعی در ۱۱۸ مدخل و در دو بخش کلان ترتیب یافته است:
بخش اول: زندگی، منزلت و سیره و آثار و معارف حضرت فاطمه(س)، که بخش اصلی را با ۶۹ مدخل در سه جلد تشکیل می‌دهد:
جلد اول: حوادث زندگی حضرت(س) از ولادت تا شهادت و همه اشخاص مرتبط با ایشان.
جلد دوم: اسماء و اوصاف، فضایل و ویژگی‌های ممتاز شخصیت حضرت(س) از عصمت وعلم و شفاعت و بررسی ابعاد مختلف سیره ایشان، جایگاه حضرت(س) نزد دیگران؛ کتاب‌شناسی حضرت(س)؛
جلدسوم: معارف فاطمی(س)، معرفی آثار بر جای‌مانده از آن حضرت(س) از احادیث و خطبه‌ها و اشعار به عنوان منابع معارف فاطمی(س)؛ طرح و تحلیل اندیشه و تعالیم فکری ایشان در مباحث حکمی و معارف دینی؛
بخش دوم یا بخش ملحقات: بخش ملحقات دانشنامه، این بخش نیز در دو محور مباحث فقهی و حقوقی و مباحث اجتماعی در زمینه زن و خانواده در ۴۹ مقاله سامان یافته است و در این مقالات، بر اساس این دو رویکرد حقوقی واجتماعی مباحثی مانند تبیین جایگاه زن؛ مبانی حرمت وحقوق زن؛ حقوق و تکالیف زن در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و برخی از نظریه‌های معارض با اندیشه دینی و نقد آنها مطرح شده است.
در این برنامه شنونده گفت‌وگوی فرزان خانجانی افشار(کارشناس مجری برنامه) با ابوالقاسم مقیمی حاجی (معاون علمی دانشنامه فاطمی) در این‌باره خواهید بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *